10 Goede redenen om ABVV-lid te worden

Anderhalf miljoen werknemers zijn lid van het ABVV. En daar hebben ze goede redenen voor.

Het ABVV waakt over je rechten, je inkomenszekerheid, werkzekerheid en werkplezier, en biedt je een brede waaier aan diensten.

Je wordt lid van het ABVV én van één van de 6 ABVV-centrales. De ABVV-centrale is de vakbond die de sector waarin je werkt van binnen en van buiten kent. Jouw ABVV-centrale onderhandelt de collectieve arbeidsvoorwaarden voor jouw sector en bedrijf. Worden je werknemersrechten niet gerespecteerd dan kan je ten alle tijden beroep doen op jouw ABVV-centrale.

De ABVV-afgevaardigden zijn je aanspreekpunt op je werk.

Het ABVV-staat naast jou op de werkvloer. Het is je collega en ABVV-délégué die opkomt voor je rechten. Het is je collega die voor het ABVV verkozen werd in de ondernemingsraad of het CPBW. Het ABVV is van en voor zijn leden. Zit je met vragen of problemen? Spreek je ABVV-afgevaardigde in het bedrijf aan.

Word je werkloos, dan maken wij je dossier op en behartigen je belangen

ABVV heeft de grootste en meest ervaren werkloosheidskas in de stad en de regio Antwerpen.  Ruim 20.000 personen rekenden in 2022 maandelijks op het ABVV voor de betaling van hun werkloosheidsuitkering of SWT (het vroegere brugpensioen). Bij een dispuut met de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) over je werkloosheidsuitkering of bij een controle door de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling (VDAB) kan je als ABVV-lid rekenen op de bijstand van onze juridische dienst.

Het ABVV biedt gratis cursussen en loopbaanadvies voor werkzoekenden.

Het versterken van werkloze leden zit in het DNA van onze vakbond. Check onze agenda voor het aanbod van gratis info's, cursusen, workshops en webinars van onze partner Vorming & Actie werklozenwerking. Of neem een kijkje op de aparte website van de loopbaanconsulenten en loopbaanbegeleiders.

Het ABVV staat aan je zijde bij conflicten met je werkgever of met sociale overheidsinstellingen.

Heb je een probleem of conflict met je werkgever? Jouw ABVV-beroepscentrale kent de geldende collectieve arbeidsovereenkomsten en de arbeidswetgeving op haar duimpje en zal alles doen om het voor jou op te lossen. Geraakt je beroepscentrale er niet uit met jouw werkgever? Dan worden de juristen van het ABVV ingeschakeld en brengen we je zaak zo nodig naar de Arbeidsrechtbank.

Gaat je werkgever failliet dan nemen jouw centrale en het ABVV je belangen als werknemer waar.

Ook met een conflict met sociale overheidsinstellingen (RVA, RSZ, ZIV, RVP) arbeidsongevallenverzekeringen, ziekenfondsen of kindergeldfondsen kan je voor rechtsbijstand terecht bij het ABVV.

Werkenden kunnen beroep doen op het ABVV voor loopbaanbegeleiding en -advies.

Ben je het spoor wat kwijt in je job? Bij het ABVV kan je terecht voor advies en voor loopbaanbegeleiding. Zie ons uitgebreide aanbod aan loopbaandienstverlening.

Bij geboorte, huwelijk, adoptie of pensioen ontvang je een sociale vergoeding.

Het ABVV beloont trouwe leden met een sociale vergoeding bij geboorte of adoptie, huwelijk of wettelijk samenwonen of pensioen. Je krijgt ook kortingen in onze vakantiecentra en elke beroepscentrale heeft daar bovenop nog eigen ledenvoordelen die steeds de moeite zijn.

Met het ABVV blijf je op de hoogte.

Je ontvangt om de 2 maanden het ledenblad De Nieuwe Werker. Digitaal of op papier. Aan jou de keuze. Met sociaal nieuws en informatie over de werkwereld. Voor de actualiteit kan je terecht op de nieuwssite www.denieuwewerker.be en de gewestelijke, Vlaamse en federale ABVV-websites.

Jouw  ABVV-centrale houdt je op de hoogte van het sociale nieuws en de actualiteit in jouw sector of beroepsgroep.

Het ABVV is een solidaire vakbond en de motor van talloze sociale acties.

Het ABVV is de strijdbare vakbond die ijvert voor hogere lonen, welvaartsvaste uitkeringen, werkbaar werk, een gezonde leefomgeving. Het ABVV vecht tegen armoede, werkloosheid, sociale uitsluiting, discriminatie, racisme, stress, ... Solidariteit, rechtvaardigheid, gelijkheid en democratie zijn de 4 basiswaarden van het ABVV.

Het ABVV, dat zijn anderhalf miljoen mensen die opkomen voor hun rechten als werknemer. Soms betekent dit dat er moet actie gevoerd worden, betoogd of gestaakt. Bij een staking ontvangen ABVV-leden een stakersvergoeding.

Veel voordelen voor weinig geld.

Lidmaatschap van de vakbond is niet duur. In veel sectoren of bedrijven krijg je via de syndicale premie je lidgeld volledig of gedeeltelijk terugbetaald. Werkzoekenden, langdurige zieken, senioren en andere groepen krijgen korting op hun lidgeld. Schoolgaande jongeren worden gratis lid.

Deel deze pagina: